Reactie plaatsen 
Wetsvoorstel wijziging dierenwelzijn
08-06-2012, 23:44 (Dit bericht is het laatst gewijzigd op 08-06-2012 om 23:44 door Paasnini.)
Bericht: #1
Wetsvoorstel wijziging dierenwelzijn
Er komen regels voor handelaren en fokkers van gezelschapsdieren. Verkopers zijn straks bijvoorbeeld verplicht om de koper goed voor te lichten. Ook bedrijven die de dieren opvangen (zoals dierenwinkels, beurzen, pensions en asielen) moeten aan welzijnseisen voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld zorgen voor genoeg bewegingsruimte voor de dieren.

Met de maatregelen wil de overheid de gezondheid en het welzijn van dieren garanderen. Zonder regelgeving kunnen bedrijven niet worden aangesproken als het welzijn of de gezondheid van de dieren in het geding komt. De welzijnseisen staan in het ontwerpbesluit gezelschapsdieren. Dit besluit is aangenomen door de ministerraad en voor goedkeuring naar de Tweede en Eerste Kamer gestuurd. Het ontwerpbesluit treedt waarschijnlijk half 2012 in werking. Het document vervangt het dossier Honden- en Kattenbesluit 1999.

Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
09-06-2012, 07:59 (Dit bericht is het laatst gewijzigd op 09-06-2012 om 08:01 door Cattery This Is It.)
Bericht: #2
RE: Wetsvoorstel wijziging dierenwelzijn
Welzijn staat voorop, daar ben ik het mee eens, en dat de verkoper eerlijke info geeft lijkt me ook wel fijn ja Smile

Cattery This Is It

http://www.thisisitcatteryentrimsalon.webklik.nl
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
09-06-2012, 14:34
Bericht: #3
Heb je toevallig ook een linkje gevonden naar dit wetsvoorstel ?

Wordt denk ik moeilijk handhaven aangezien zoals ik gelezen heb de meeste fokkers zich niet registreren bij de KVK
Reageren op dit bericht
09-06-2012, 21:59
Bericht: #4
Hier in BelgiŽ ook een nieuw wetsvoorstel, tegen 2014 moeten alle katten gecastreerd worden en gechipt zijn...
Dat is in principe wel goed maar voor mij wel een tegenslag.
Ik neem aan dat ze niet iedereen over 1 kam scheren en mensen die een cattery hebben mogen blijven bestaan maar enkel als ze geregistreerd zijn bij de FOD.
Ik was niet van plan mij te registreren, omdat ik een occasionele fokker wil zijn en dan is het niet verplicht.
Als ik dan mij verplicht moet registreren is er eerst een hoop papieren,betalen en onverwachtse bezoeken, ik heb er eerlijk gezegd geen zin in...Maar ach als het dan moet dan moet het!
Ik hoop dat ze rekening met alles houden zodat ik kan blijven bestaan als cattery, BelgiŽ is nogal goed in regeltjes maken zonder goed nagedacht te hebben....Smile
Reageren op dit bericht
09-06-2012, 22:08
Bericht: #5
Met geen mogelijkheid kunnen ze dit wetsvoorstel van kracht laten worden half 2012 voor catteries.

Bij honden ligt het anders, wil je stambomen krijgen moet je geregistreerd staan bij 1 organisatie, de Raad van Beheer. En dit is voor rashonden dus controleerbaar.

Voor katten is zo'n vergelijkbare organisatie er niet. In mijn bestuurstijd tijd in het FNK en ook tijdens de vergaderingen van het PVH (Platform Verantwoord Huisdierbezit) is jaren geleden al gesproken over handhaving en de onmogelijkheid ervan m.b.t. katten.

Handhaving kan alleen wanneer er een scheidslijn komt tussen wel of niet bedrijfsmatig fokken en waarbij de plicht komt je bij 1 controlerende organisatie aan te melden. De zogeheten 'Kattenkoepel' had dat moeten worden, maar uit onderzoek is gebleken dat dit voor de Catfancy niet werkt.

Zelfs het verplicht chippen zou in eerste instantie vanuit de verenigingen moeten komen, m.b.t. het afgeven van stambomen. Er is geen overheidsorgaan dat direct in contact staat met de verenigingen. Vroeger verliep dat via het OP, maar ook daar zitten niet alle kattenverenigingen meer in. Hoe willen ze dan gaan handhaven?

Het andere probleem is om te bepalen wanneer iemand bedrijfsmatig bezig is. Ik heb het voorbeeld al eerder gegeven:

Persoon 1 kweekt goudvinkjes en op grote schaal. Een goudvinkje kost 10 euro en hij verkoopt er 1.000 per jaar. Opbrengst: 10.000 euro.

Persoon 2 kweekt Hyacint Ara's. Per koppeltje 30.000 euro.

Wie is er bedrijfsmatig bezig? Met andere woorden, waar ga je de grens leggen. Bij het aantal dieren dat is gefokt/gekweekt of bij de opbrengst pur sang?

Daar gaan ze voorlopig dus nog niet uitkomen, niet voor de Catfancy in elk geval Wink
Reageren op dit bericht
09-06-2012, 22:20
Bericht: #6
Op zich prima hoor, een nieuw voorstel als hetook daadwerkelijk zal leiden tot een vergroting vanhet welzijn van de dieren en het bevorderen van verantwoordefok, maarrrrr wiestelt de regels op, wie gaat ze controleren en hoegaat de belasting hiervan profiteren, want die zie ik nu al gniffelen...ik vind dat mensen met verstand van dedieren in kwestie bijdat sort besluitvorming betrokken zouden meten worden en niet een of andere gek van landbouw zoals Bleker..die nu ookakkoord gegaan is met halal slachten onder bepaal voorwaarden..het had gewoon helemaal verboden moeten worden..slappe happolitek en helaal niet in het voordeel van de dieren..en daar benikaltijd bang voor bij nieuwe wetgeving! dus eerst maar eens ezen wat ze vanplan zijn....Wink

groeten,

Melanie
Coon Casa Maine Coons, Hoofddorp (NH)

Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  wetsvoorstel tegen broodfokkers! tigra 31 1.336 16-05-2007 16:21
Laatste bericht: cat68